Rapport från läsveckan

Jaha, ska vi ta en liten läsrapport kanske? Häromdagen bevisade jag att man bör läsa okända författare för att optimera sin läslycka. Men nu kanske det inte alltid är läslyckan, vari nu den består, som ska optimeras. För det mesta handlar det faktiskt om att optimera kunskapslyckan. Det är en annan sorts läsupplevelse.

Sista tentadelen i Filosofins Historia gick utmärkt också. Jag vill verkligen, verkligen, verkligen ha koll på historien. När man läser blandar allt ihop sig och det är svårt att se någon struktur och få ordning på det. Man får läsa många gånger. Varje gång man läser ser man något nytt. Det talar faktiskt emot mitt bevis.

Men, vi kan säga att beviset bara gäller sådant man läser en gång, för förströelse och nöje. Om man läser för att lära, ska man förvisso inte läsa favoritförfattare, men man ska absolut läsa om texter. Ett bra sätt att läsa om, har jag insett fast det var inte uträknat, irriterande nog. Ett bra sätt att läsa om är att läsa kurser från olika discipliner. Det visar sig nämligen att man läser en ganska liknande uppsättning i filosofi, idéhistoria och litteraturvetenskap. Inte helt förstås, men vissa personer dyker upp överallt. Och de dyker upp på olika sätt, med olika vinkling. Augustinus t ex, har dykt upp överallt. Descartes är en god kandidat. Spinoza. Sen rör de sig under samma tidsavsnitt, vilket gör att man får läsa om dem från olika håll också. Det är mycket effektivt, enligt min uppfattning. Mycket trevligt.

Efter, nu ska vi räkna ihop, 115 poäng av denna blandning sen förra hösten, tycker jag att jag börjar ana en viss ordning och struktur i alltihopa. Mönster börjar framträda. Det är ohyggligt roligt.

Ja, och vad händer nu då? Kritiskt tänkande är delkursen i filosofi, den är rätt intressant, att ordna argument. Och sen ska det väl läsas och skrivas en del. Jag måste läsa poesi. Jag har faktiskt hittat en som jag överraskande nog begrep mig på, som sa något, Lars Gustafsson. Men det var ju inte så konstigt, visade det sig sen. Igår somnade jag av Gunnar Ekelöf. Undrar vem som ska få den äran ikväll? Eller ska jag tänka på några handfasta differentialekvationer istället?

2 reaktion på “Rapport från läsveckan

  1. Oj, ditt pluggo, vad du är duktig och lär dig mycket! 😉 Tänkte att du ju behövs som lärare men kom strax på att det ju inte kan fungera då du ju är intresserad av kunskap… och det är ju liksom inte det som det handlar om. Och det kommer från en som just sagt upp sig. Två elever har kommit med klagomål men de vinner genast ledningens förtroende trots att de har F i de flesta ämnen. För mycket krav…de har aldrig varit lägre. Jag säger upp mig omgående till allas förvåning. Det var ju tänkt att startas en ”stödinsats för lärare” för att instruera hur tänka för bästa kundnöjdhet… Undrar vad olika filosofer skulle tänka om svensk skola. Hmm hade varit intressant att lyssna till.

    Förresten, har du sett nya programmet Idévärlden på svt? Jag tycker det är bra och intressant. 🙂

    • Lärare, nej ve och fasa. Det är rent beundransvärt att någon orkar, och då tänker jag på de formaliteter och krumbukter som ska göras. Så blir det annat lärarjobb, eller är du färdig med den världen?

      Idévärlden såg jag första avsnittet av, sådär tyckte jag, i alla fall andra halvan, det var som om man inte riktigt vågade diskutera frågan, det blev mera monolog än dialog. Jag ska kolla de två avsnitt jag inte sett, det verkar ju finnas potential.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *