Minisemester

Doktor T och jag tog några dagars semester. Vi åkte till Gotland.

Stugan är oisolerad, och det var lika varmt inne som ute när vi kom fram. Dvs runt noll. Nu har vi eldat i ett dygn, och haft några värmefläktar igång, så nu har vi kommit upp i 20 graders innetemperatur. I alla fall i luften. Så länge elden är igång, och fläktarna. Tjocka sockor är bra att ha. Det är mörkt och tyst här. Och kallt på natten. Det är mysigt.

Dagen har jag ägnat åt några av Platons dialoger, Euthyfron, Parmenides och delar av Staten. Och jag har läst ut Future Perfect av Mara Lee. En sak jag tänkt på när jag läst den, är att det är svårt att placera den i tid. Den känns faktiskt som den kunde vara placerad ungefär när jag var tonåring, tidigt åttiotal. Det finns inget internet, i alla fall inte uttalat. Man får lov att åka till platser för att hämta saker. Man sitter i telefon, man ringer för att få reda på något. Man kan vara ute utan att vuxna vet var man är. Sån’t. Man har pengar, explicit i handen. Det är mycket som är outtalat. Det är ganska udda. Det jag inte helt uppskattar är när berättelsen släpper alla trådar på slutet och bara löses upp. Kanske är det ett bra slut. Man behöver inte få ett slut på storyn, livet funkar ändå inte så med avslutade berättelser. Men … litelite till, kanske. Det är som att vikten förskjuts. I början får man veta vissa saker som liksom inte slutförs. Och då undrar man varför det var sådant fokus på dem i början.

Men, det fanns i alla fall något driv i boken, ity jag läste vidare. Helhetsintrycket är nog att den är rätt bra. Jag gillar vissa formuleringar, ordvändningar, och en del tankar. Den är bra. Läsvärd.

Nu ska jag läsa fler delar av Staten, liggandes i soffan framför elden. Med ett glas vin. I tystnad. Det kan inte bli bättre. Några foton från dagen. Hammarshage hällar och Hoburgen.

hammarshagehallar2 hoburgen

2 reaktion på “Minisemester

  1. Du är en hejare på att ta fina bilder! 🙂

    Undrar en sak gällande det här med betygsmatriser. Du har ju uttryckt dig negativt kring sådana. Vad exakt är det du är kritiskt mot, hur de används eller att man använder dem överhuvudtaget? Förlåt, detta hade nog inget med ditt inlägg här att göra…

    • Tack! 🙂

      Haha, betygsmatriser … det var länge sen jag tänkte på. Det är nog två saker som jag ogillat, dels att de är fruktansvärt otydliga, dels när de sen tolkas de av inkompetenta lärare, blir det hur dumt som helst. När sen den inkompetente läraren skriver av kriterierna för att förklara sin bedömning blir det ännu mer idiotiskt.

      Nu har jag inte kriterierna framför mig, så det blir inte ordagrant, men om det står i något av kriterierna ”eleven uttrycker sig relativt väl …” så kommer läraren med bedömningen ”du uttrycker dig relativt väl”. Omdömena är urklipp från betygsmatrisen. Det är som ett cirkelbevis, du uttrycker dig relativt väl eftersom du uttrycker dig relativt väl.

      På det sättet använde lärarna på mina barns skola betygsmatrisen. Godtyckligt. Och det tycker jag är … inte så bra, för att inte ta till kraftuttryck.

      Men, på den skolan var tyvärr inte lärarna så skarpa.

      Nu är det lyckligtvis bättre, på gymnasiet, där de har riktigt bra lärare, och tanken med kriterierna, att det ska vara en professionell bedömning, tycks fungera bättre. (Dvs barnen förstår varför de får det omdöme de får, och de förstår också vad de kan göra bättre).

      Egentligen är det inkompetenta lärares användning av de här matriserna som är katastrofen. (Alla lärare är inte inkompetenta, men på grundskolan tycks de finnas i större antal, enligt min trebarnserfarenhet av plågsam grundskolegång).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *