Intervaller och formel

Doktor T går omkring och mumlar 105 kg, 105 kg sådär lite då och då. Oftast inträffar det när jag kommer hem från gymmet och skryter informerar om nya viktrekord. Han vill på något sätt hävda att absolutbelopp är den rättvisa jämförelsen, men så är det förstås inte alls. Nu tänkte jag en gång för alla reda ut begreppen här, och ta fram en metod för att rätt och riktigt jämföra våra prestationer. Man kan naturligtvis tänka sig flera approacher. Men jag väljer en som är rimlig. För det första kan man konstatera att konsensus i branschen tycks vara att 60 kg för kvinnor, i bänkpress talar vi förstås om, motsvarar 100 kg för män. Sen vill jag lägga på en åldersfaktor, som beror på att Doktor T faktiskt haft 18.75 % längre tid på sig att träna än jag, eftersom han är 18.75 % fler år än jag. Så en enkel, approximativ formel för jämförbara vikter skulle kunna se ut såhär:

BP(IngenjörC) = BP(DoktorT)*0.6/1.1875.

Om vi sätter in siffror i denna formel får vi alltså BP(IngenjörC) = 105*0.6/1.1875 = 53.05.

Dvs DoktorTs 105 kg i bänkpress motsvarar för mig 53.05 kg, vilket är mindre än de 57.5 kg jag informerade om som nuvarande max, i gårdagens inlägg. Alltså är jag starkast.

QED.

Men, det vi egentligen skulle prata om är dagens träning. Ett intervallpass. Lilla Dottern och jag sprang först åtta minuters uppvärmning (den tid det tar att springa till vår intervallsträcka), sen sprang vi tio intervaller 30 sekunder med 90 sekunders vila mellan varje. Jag är mycket nöjd, det kändes bra. När det gäller springandet har jag inga egentliga mål just nu, jag ser det mest som komplement till styrketräningen. Man behöver, enligt min uppfattning, lite kondition sådär för att orka till vardags. Vilka olika uppfattningar som än florerar kring konditionsträningens vara eller inte vara när det gäller att öka styrka.

runda_20150302

Leave a Reply